Start spoorterminal in Bad Bentheim

Op 1 september a.s. zal de eerste goederentrein arriveren in Bad Bentheim met containers uit Rotterdam voor klanten in Twente en de Duitse grensregio. Een deel van de trein zal doorrijden naar de Euroterminal in Coevorden.

De Bentheimer Eisenbahn heeft een terrein op het stationsemplacement geschikt gemaakt voor containeroverslag. CTT zorgt voor de boekingen, de overslagen en het voor- en natransport van de containers.

CTT en de Bentheimer Eisenbahn kunnen hiermee een snel alternatief bieden voor het containervervoer, in aanvulling op de binnenvaartdienst die CTT onderhoudt tussen Rotterdam en Hengelo. De containertrein zal drie keer per week rijden en haalt daarmee ongeveer 10.000 vrachtwagenbewegingen (ruim 5 miljoen vrachtwagenkilometers) van de weg.

Naast de verbinding met Rotterdam zullen binnenkort nieuwe verbindingen worden gestart vanuit Bad Bentheim naar Scandinaviƫ, Oost- en Zuid-Europa. CTT verwacht dat het aandeel van dit continentale vervoer uiteindelijk groter zal worden dan het maritieme vervoer van containers waarmee wordt gestart.

Sinds 2000 opereert CTT -een samenwerkingsverband tussen Bolk, Nijhof-Wassink, MCS en BCTN- de binnenvaartterminal in Hengelo en biedt tal van Twentse distributie-, productie- en recyclingbedrijven een milieuvriendelijke en betrouwbare vervoersverbinding met Rotterdam. Daarnaast opereert CTT een containerterminal in de haven van Rotterdam en wordt momenteel gebouwd aan een tweede binnenvaartterminal in Almelo die met name het XL Park zal bedienen.

De toevoeging van een spoorterminal verbetert de bereikbaarheid van de regio en vergroot de kans op het aantrekken van nieuwe logistieke bedrijven. Daardoor kan de spoorterminal indirect bijdragen aan het creƫren van nieuwe werkgelegenheid.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor containertransport? CTT biedt vervoersmogelijkheden over water, weg en spoor. Klik hier voor meer informatie.